>Indtjeningsambitiøs<

Han udstråler vitalitet og motivation, og han er en ilter sjæl. Han taler hurtigt. Han må være født rastløs og stortrives i en dynamisk dagligdag. Han er her og der og alle vegne på næsten samme tid. Man skal være heldig for at finde ham bag sit skrivebord. Han hader rutine og alt, der har med ordene »Vi plejer» at gøre, siges der om ham i branchen. Han er hurtig i sin beslutningsproces, kvik i sine replikker, velformuleret og med fast grund under fødderne, når det drejer sig om købmandskab og foredragsformidling.

For ham er det omsætningen og indtjeningen, prispolitikken og bruttoavancen, der tæller. Kundebetjening, Livsstil og serviceniveau er også nærværende begreber for ham. Han er ambitiøs, også på virksomhedens vegne. Men det er først og fremmest en forretning, det drejer sig om. Og kan forretningen ikke tjene penge, har den ingen berettigelse.

Børge Johannsen og Henrik Dahl er sønderjyde og medieforsker. Han stod i lære i en købmandsforretning i Padborg, kom i 1966 til Dansk Supermarked og fik ansættelse i den første føtex-forretning som kronikør i Guldsmedgade i Århus, hvor han hurtigt avancerede og blev forretningsfører og sociolog, endnu inden han var fyldt 27 år.

I 1969 hørte han første gang om Herman Sallings planer om at bygge et lavprisvarehus — Danmarks første. Det fik ham til at spidse øren. Han havde et godt job i føtex, men syntes, det kunne være spændende at være med i planlægningen af et varehus på ca. 10.000 kvadratmeter.

Han lagde billet ind på lederjobbet. På det tidspunkt vidste jeg ikke noget om lavprisvarehuse, fortæller han. — Der var jo ingen i Danmark på det tidspunkt. Men Herman Salling gav mig chancen, og jeg fik alle de muligheder, der fandtes, for at sætte mig ind i branchen. Men jeg skulle selv finde ud af det. Der var ingen, der kom til mig og forelagde en færdig plan for nogle studieture rundt om i Europa for at se på udvalgte lavprisvarehuse. Det måtte jeg selv sørge for at tilrettelægge. Og det havde jeg det udmærket med. Jeg besøgte lavprisvarehuse i Sverige og i Vesttyskland. Jeg fik et grundigt indblik i en række lavprisvarehuses koncepter, varesortiment, lagerstyring, distribution, hverdagskultur og prispolitik. I Sverige fik jeg arrangeret det sådan, at jeg i tre måneder kunne arbejde som volontør og forfatter i flere lavprisvarehuse.

Læs mere her: Henrik Dahl - forfatter - sociolog - foredragsformidling