>Arbejdspladsudfordring - Henrik Byager<

Det er virksomhedernes egen skyld, hvis de ikke kan skaffe den nødvendige arbejdskraft fra arbejdsmarkedet. Sådan lyder det fra Henrik Byager. Når der klages over mangel på edb-medarbejdere, er det blot et udtryk for, at virksomhederne ikke har taget personalepolitikken alvorligt.
Ikke alle danske edb-virksomheder kan nikke genkendende til problemerne med at tiltrække kvalificerede medarbejdere. Og det til trods for, at nogle af dem har øget antallet af medarbejdere kraftigt inden for det seneste år.

Navision Softwear A/S brand har blandt andet udvidet medarbejderstaben med 40 nye edb-folk.
En forøgelse, der har været nogenlunde uproblematisk. Ifølge direktør for virksomhedens IT- og Human Resource Management-afdelinger, Henrik Byager, er vejen frem, at virksomhederne tilbyder de ansatte et interessant og udfordrende arbejde. Arbejdspladsen skal tage medarbejdernes ideer og initiativer alvorligt, siger han.
- Vores ejere har valgt at behandle personalespørgsmål på direktionsniveau som et konkurrenceparameter. Alt vedrørende personalet bliver diskuteret centralt, da medarbejderne er Navisions vigtigste ressource. Firmaet er intet værd, hvis vi ikke har en god og dygtig medarbejderstab.

I modsætning til mange andre virksomheder, som har placeret personaleafdelingen et eller andet perifert sted inden for organisationen, så har vi altså valgt at give området topprioritet, forklarer Henrik Byager.

Kronisk søgning
For at sikre virksomhedskultur og tilstrækkelig arbejdskraft, søger Navision Softwear konstant nye folk. Alle stillingskategorier - lige fra piccoline til programudvikler, er altid opslået, på Navision Softwears hjemmeside. Mener ansøgeren ikke, at hun eller han passer ind i de opremsede stillinger, opfordrer firmaet alligevel til at søge - hvis personen altså har kvalifikationer som Navision Softwear kan bruge. En konsekvens af, at stillingsbeskrivelserne ligger på nettet er, at firmaet ikke længere modtager håndskrevne jobansøgninger - kun ansøgninger over internettet.

I stedet for de traditionelle stillingsannoncer, har Navision Softwear valgt at bruge pengene på at reklamere for virksomhedens kultur.
- Vi tror, at vi tiltrækker flere ansøgere ved at fokusere på, hvilken slags virksomhed vi er, og på hvordan det er at arbejde her. Derfor er vi begyndt med en helt ny form for annoncering, siger virksomhedskultur-medarbejder Henrik Byager.

Kvalificerede edb-folk er virksomhedens problem
Afdelingsdirektør Henrik Byager mener, at alt for mange virksomhedsledere skyder ansvaret fra sig, når talen falder på manglen på kvalificeret arbejdskraft.
- I sidste ende kan ansvaret kun ligge hos virksomhedens ledelse, og her er det altså mit ansvar, at vi altid har den nødvendige arbejdskraft. Man skal være varsom med at skyde skylden på samfundet, understreger han.

Navision Softwear har valgt at takle fremtidige kvalificeringsproblemer ved blandt andet at oprette fem trainee-stillinger for edb-folk.
- Vi har netop startet et uddannelsesprogram, der skal løbe over en periode på tre måneder. Med dette projekt har vi altså valgt at ansætte folk, som ikke har de rette kvalifikationer her og nu, forklarer personalechefen